نور الهدی

دانلود کتابهای عرفانی و الهی--إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ(سوره ۱۷: الإسراء-آیه 9) (این قرآن به راهی هدایت می‏کند که مستقیم ترین راههاست)

نور الهدی

دانلود کتابهای عرفانی و الهی--إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ(سوره ۱۷: الإسراء-آیه 9) (این قرآن به راهی هدایت می‏کند که مستقیم ترین راههاست)

نور الهدی

دانلود کتابهای عرفانی و الهی
إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ(سوره ۱۷: الإسراء-آیه 9)
(این قرآن به راهی هدایت می‏کند که مستقیم ترین راههاست)

تبلیغات

Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

طبقه بندی موضوعی

کلمات کلیدی

بایگانی

آخرین مطالب

آخرین نظرات

نویسندگان

پیوندهای روزانه

پس این که فرمودند ما را ببینید و به سوى ما بیائید به هر اندازه اى که به سوى آنها رهسپار شده ایم به عالم انسان بالفعل تقرب جسته ایم و به همان حد انسان و انسان تر مى شویم , و به هر مقدار اسماء الله عینى را که سر منشأ ولایت  تکوینى اند در خود یافته ایم ارتقاء و اعتلاى وجودى داریم , تا یار که را خواهد و میلش به که باشد . و ثانیا این که باید بین ولایت  تکوینى و مقام نبوت  تشریعى و امامت تشریعى فرق گذاشت  , فضل نبوت  و منصب  امامت  مطلبى است  و نیل به مقامات  معنوى انسانى و ولایت  تکوینى مطلب  دیگر . در اصطلاح ارباب قلوب  این را نبوت  عامه و نیز نبوت  مقامى و نبوت  تعریف  و انباء گویند و آن را نبوت  تشریع .

هر چند سیر الى الله موجب  تقرب  به اوصاف  ربوبیه و تخلق به اخلاق الهیه یعنى سبب  نیل به مقام ولایت  تکوینیه مى گردد ولکن وظیفه سالک  این است  که در ریاضات  شرعیه هدفى جز حق سبحانه نداشته باشد . اگر به امید نیل به مقامى ریاضت  کشد ضرر کرده است  . و به قول جناب شیخ الرئیس در مقامات  العارفین اشارات  : من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانى هر چیز که جز حق تعالى هدف  باشد آن بت  است  به قول خواجه حافظ :

تو بندگى چو گدایان به شرط مزد مکن

که خواجه خود صفت  بنده پرورى داند

با رضاى محض و تسلیم صرف  باید به راه افتاد , اگر دادند متشکر , اگر ندادند عجله نکن , صابر باش . آنانکه دیرتر مى گیرند پخته تر مى شوند , وظیفه ما این است  که بنده حلقه به گوش او باشیم و مى دانیم قدمى که در راه او برداشته ایم و نیتى که در این راه نموده ایم و عمل خیرى که انجام داده ایم و هر گونه حسابى که در بانک الهى باز کرده ایم به هدر نخواهد رفت   انا لانضیع اجر من أحسن عملا .  ( 1 ) .

دلا در عاشقى ثابت  قدم باش

که در این ره نباشد کار بى أجر

تنى چند از مشایخ ارباب  قلوب  را نام مى برند که سالیانى دست  تصرف داشتند و لکن به لحاظ ادب  مع الله دست  به تصرف  دراز نکرده اند , و جز خدا نخواسته اند .

مفتاح سعادت  ابدى , مراقبت  است  که باید حرم دل را کشیک  کشید . جناب  ابن بابویه صدوق رضوان الله علیه در آخر جامع الاخبار از صادق پاورقى :

1 سوره کهف  , آیه 31 .

آل محمد صلى الله علیه و آله روایت  کرده است  که آن حضرت  فرمود : القلب  حرم الله فلاتسکن فى حرم الله غیر الله  .

حافظ گوید :

پاسبان حرم دل شده ام شب  همه شب

تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم

منبع:  کتاب ولایت تکوینی اثر علامه حسن زاده آملی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۰
علی کارگر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی