نور الهدی

دانلود کتابهای عرفانی و الهی--إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ(سوره ۱۷: الإسراء-آیه 9) (این قرآن به راهی هدایت می‏کند که مستقیم ترین راههاست)

نور الهدی

دانلود کتابهای عرفانی و الهی--إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ(سوره ۱۷: الإسراء-آیه 9) (این قرآن به راهی هدایت می‏کند که مستقیم ترین راههاست)

نور الهدی

دانلود کتابهای عرفانی و الهی
إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ(سوره ۱۷: الإسراء-آیه 9)
(این قرآن به راهی هدایت می‏کند که مستقیم ترین راههاست)

تبلیغات

Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

طبقه بندی موضوعی

کلمات کلیدی

بایگانی

آخرین مطالب

آخرین نظرات

نویسندگان

پیوندهای روزانه

آداب غذا خوردن

چهارشنبه, ۷ آذر ۱۳۹۷، ۰۶:۰۹ ق.ظ

آداب غذا خوردن

 

اول این که نباید غذا را زیاده از مقدار لازم و کمتر از آن خورد، چراکه زیادتی از مقدار باعث عفونت و دیگر مفاسد و تقلیل آن موجب ضعف و ذبول می گردد. در روایت است در تناول غذا نباید تبعیت از اشتهاءکرد، اعنی هر آنچه اشتهاء داشت نباید خورد بلکه هنوز یک سوم اشتهاء باقی مانده باید دست از غذا کشید چرا که معده پر باعث دیر هضمی می شود.

عموما مردم در نزد غذای لذیذ میل به زیادتی خوردن می نمایند و گاه به جهت رعایت کردن و محافظت نمودن از قوّت و برومندی خود و ترس از نیافتن غذا مثل آن غذای لذیذ در وقت دیگر،میل به زیادی خوردن می کنند.

دیگر اینکه باید در همه وقت اعتدال در اکل غذا نمود، یعنی نباید روزی بسیار سیر خورد و روزی دیگر بسیار گرسنه، که انتقال از ضد به سوی ضد باعث عجز طبیعت بدن و فساد آن می شود.

دیگر این که لازم هست بدن پس از تناول غذا مقداری آرام بگیرد و ساکن باشد، زیرا هضم تام صورت نمیگیرد مگر به اجتماع حرارت در بدن. وقتی بدن ساکن وطبیعت متوجه هضم نمودن غذا شد ، حرارت نیز متوجه آن میگردد و در معده جمع می شود و باعث سرعت هضم میگردد. لهذا در روایت است که بعد از تناول غذا چند قدم حرکت کنید تا غذا در قعر معده قرار گیرد و سپس سکون و استراحت نمایید و استراحت به داراز کشیدن به وجهی تام حاصل می شود، لذا فرموده اند: مقداری پس از تناول غذا به پهلوی راست داراز بکشید تا غذا در معده استقرار یابد زیرا قعر معده در جانب راست قرار دارد. پس از دراز کشیدن بدان جانب ، غذا به زودی در قعر آن رفته و استقرار می یابد، لذا بعد از آن نیکوست که تا زمانی درازتر به پهلوی چپ داراز کشیده تا غذا به خوبی هضم گردد، زیرا کبد که گرم است و در جانب راست واقع است در این حال بر روی معده آمده و مشتمل بدان شده و موجب نیکویی هضم می گردد. و پس از آن خوب است که بار دیگر به پهلوی راست بخوابد تا صافی کیلوس توسط عروق ماساریقا جذب کبد گردد، زیرا همان طور که گفتیم کبد در سمت راست واقع است.

اگر در روی سفره دو غذای غلیظ و لطیف مثل پلو با سوپ (سالاد) بوده باشد سزاور است اول غلیظ (پلو) را بخورد بعد لطیف (سوپ یا سالاد) زیرا هضم در قعر معده قوی تر است و تقدم غذای غلیظ بر غذای لطیف موجب می شود که غذای غلیظ در قعر معده جای گرفته و خوب پخته شود و سپس غذای لطیف را هضم نماید.

شرح مراتب طهارت 2 – استاد صمدی آملی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۰۷
علی کارگر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی